Wednesday, October 28, 2009

“Apakah yang akan berlaku sekiranya aku hapuskan bukti berkaitan penangkapan tersebut?”, bisik Tuah seorang diri. Pada ketika itu hanya dia sahaja yang berada di pejabat memandangkan rakan-rakan sekerja yang lain telah keluar untuk mengisi perut mereka pada tengah hari itu. Jangan Tuah. Kau tidak berhak untuk berbuat begitu. Kau tidak sepatutnya mencampuradukkan soal peribadi dan soal kerja. “Tapi aku tidak sanggup melihat Teh dihukum gantung. Masakan aku tega melihat seorang wanita yang persis arwah isteriku dihukum mati?”. Kau buta Tuah. Kau telah dibutakan dengan perasaan kau. Cinta kau kepada Teja telah menyebabkan kau buta mata hati. Cinta kau terhadap Teja membuatkan kau sanggup bertindak diluar kewarasan. “Ya. Aku sudah hilang kewarasan. Aku sanggup bertindak di luar kawalan. Aku sanggup tanggung segalanya risikonya. Yang pasti aku tidak mahu melihat Teh dihukum. Dia masih terlalu muda untuk pergi meninggalkan dunia ini. Tidak, aku tidak akan benarkan dia diapa-apakan!”. Kau manusia yang bodoh Tuah. Kau tega memperjudikan masa depan dan kerjaya kau untuk sesuatu yang tidak pasti. Kau sanggup mempertaruhkan intergriti kau sebagai seorang anggota polis untuk melindungi penjenayah seperti itu yang langsung kau tidak ketahui latar belakangnya. Kau sanggup mencemarkan nama baik pasukan kau yang selama ini dipandang tinggi oleh masyarakat sebagai pembela kebenaran dan keamanan. Kau bodoh Tuah. Kau buta! “Arghhhhh. Diammmmm!!”. Tuah menjerit sambil menumbuk dinding pejabatnya. Darah merah kelihatan mengalir dari luka yang baru terbentuk.
bersambung...

No comments:

Post a Comment