Sunday, October 11, 2009

Kebetulan yang mengasyikkan...Tuah di bumi nyata..

Semalam aku bersama seorang rakan mengambil keputusan untuk bersiar-siar di bandar Seremban. Sekadar melepaskan tekanan yang kuhadapi sejak kebelakangan ini dek hambatan tugasan yang tidak pernah berkesudahan. Kami sedang duduk bersantai di atas kerusi batu yang disediakan sambil memerhatikan gelagat orang ramai. Seketika pandanganku jatuh ke wajah seseorang. Ya, ketampanannya membuatkan aku leka memerhatikan dirinya yang berdiri tidak jauh dari tempat dudukku. Kesegakkannya terserlah kerana pada ketika itu dia memakai uniform pasukan keselamatan. Ya, lelaki itu seorang polis. Mungkin kerana terasa diperhatikan, dia memandang ke arahku. Dan kami berbalas senyuman untuk beberapa ketika. Tanpa diduga, dia berjalan menuju ke arahku. Jantungku bagai dipacu laju. Apabila dia berada betul-betul dihadapanku, aku terkesima. Apakah benar perkara yang sedang aku saksikan sekarang? Atau hanya sebahagian daripada imaginasiku? Tidak, aku tidak bermimpi di siang hari, aku masih berpijak di bumi nyata. Tanda nama yang tersemat kukuh di dadanya tertulis perkataan "TUAH". Aku tersenyum sendirian apabila terkenangkan watak Hang Tuah yang ingin aku jelmakan kembali sebagai anggota polis. Tindakanku itu menimbulkan tanda tanya di fikirannya lalu dia bertanya apakah sebabnya aku tersenyum. Aku lantas menceritakan mengenai tugasanku di universiti. Kini giliran dia pula yang tersenyum. Ini satu kebetulan yang aku sifatkan sebagai mengasyikkan. Di saat aku buntu untuk menghidupkan watak Hang Tuah, "Tuah" lain pula yang muncul di depan mataku. "Buat saudara Tuah, walau hanya seketika masa yang sempat diluangkan bersama, namun pertemuan itu membuatkan semangat saya berkobar-kobar untuk menyiapkan tugasan yang diberi. Kata-kata semangat yang saudara titipkan akan sentiasa saya kenang. Terima kasih!"

2 comments:

  1. Wahh.. drp skadar imaginasi mnjadi realiti yg x dsangka.. HuHu..

    ReplyDelete
  2. Yea saudara Siraj..saya juga xsangka akan berjumpa dengannya di alam nyata..kerana itu saya katakan ianya satu kebetulan yang mengasyikkan..

    ReplyDelete